Een frisse (schoonmaak) start voor een succesvol jaar!

Home / Actueel / Een frisse (schoonmaak) start voor een succesvol jaar!

De schoonmaak van uw bedrijfspand écht goed geregeld.

Bij het nieuwe jaar denken we vaak aan alle wensen die we hebben voor het komende jaar.

Wat willen we bereiken in onze carrière, op het gebied van persoonlijke ontwikkeling of welke reis willen we maken. Maar denkt u ook wel eens na over wat u dit jaar absoluut NIET wilt.

Bent u facilitair manager dan staat wellicht boven aan dit lijstje: (schoonmaak)KLACHTEN.

Klachten over de onderhoud van het bedrijfspand, de schoonmaak van de werkplekken of de staat van de verschillende ruimtes. Want ondanks dat u hier een partij voor in de arm heeft genomen lijkt het alsof niemand hierover tevreden is. De klanten niet, uw collega’s niet en u eigenlijk ook niet.

Neem dan nu de start van het jaar als moment om er voor te zorgen dat de schoonmaak en het onderhoud van uw bedrijfspand dit jaar (en de jaren erop) wél goed geregeld is.

Dit garandeert u door de volgende 5 stappen:

Stap 1: Inventariseer de schoonmaak behoeften.

Veel schoonmaakbedrijven werken met standaard schoonmaakplannen zonder écht te kijken naar de functie, bouw en indeling van uw bedrijfspand. Terwijl deze per bedrijfspand verschillen en daarmee ook de schoonmaakwensen van uw pand. Een standaard schoonmaakprogramma leidt dan ook vaak tot klachten en knelpunten.

Stap in de kritische schoenen van klanten en gasten en bekijk uw bedrijfspand door hun ogen. Wat valt op, waar is nog werk aan de winkel en waar voldoet de schoonmaak aan alle wensen en verwachtingen. Durf uw collega’s ook om hun mening te vragen. Zij kijken door een andere bril naar hun werkplek en kunnen nieuwe informatie bieden.

Stap 2: Neem een goede schoonmaakpartner in de arm

Een goede schoonmaakpartner maakt niet alleen schoon, deze signaleert, adviseert en denkt mee om de schoonmaak te optimaliseren.  Ze zijn niet bang om kritisch te zijn over hun eigen werkzaamheden en zorgen (indien gewenst) regelmatig contact.  Niet alleen certificeringen en beloftes maken een schoonmaakbedrijf een partner, maar de algehele schoonmaakbeleving. Ook hierin is het raadzaam om regelmatig uw collega’s en bezoekers om feedback te vragen. Hoe schoon en onderhouden ervaren zij het bedrijfspand.

Stap 3:  Iedereen is verantwoordelijk voor de schoonmaak

Ik begrijp als u even verbaasd kijkt bij het lezen van deze kop. Bij verantwoording van de schoonmaak wordt veelal gekeken naar de schoonmaker of u als Facilitair Manager, maar iedere medewerker mag zijn eigen bijdrage leveren in het schoon houden van het bedrijfspand. Denk bijv. aan het opruimen van de werkplek (zodat de schoonmaker deze goed kan schoonmaken) of het opruimen van eigen gemorste koffie. Als iedere medewerker zijn steentje bijdraagt creëren zij voor en met elkaar een prettigere en schonere werkplek.

Stap 4: Voer de schoonmaak uit!

Met een goede schoonmaakbehoeften inventarisatie en schoonmaakpartner in de arm moet dit geen enkel punt zijn. Uw schoonmaakpartner stelt een schoonmaakplan op voor de schoonmaakbehoeften van uw bedrijfsplan en zal deze nauwkeurig uitvoeren. Natuurlijk komt hier niet alleen de reguliere schoonmaak in naar voren maar ook het periodieke onderhoud zoals het reinigen van de gevel, de ramen of de bestrating, het vloeronderhoud of dieptereiniging.

Stap 5: Evalueer de schoonmaak en blijf kritisch

Met de tijd veranderd vaak ook de schoonmaakbehoeften van een bedrijfspand. Denk aan de invloed van de seizoenen, interne verhuizingen, personele bezetting of herinrichting. Daarom is het belangrijk om frequent de schoonmaak en de kwaliteit te evalueren en te her-inventariseren. Denk aan maandelijks een korte evaluatie en ieder half jaar een evaluatie van het gehele schoonmaakplan. Wees kritisch!

DFP Schoon, uw partner in schoonmaak.

Wie schoonmaak zegt, zegt DFP Schoon. Wij zijn uw facilitaire partner die uw schoonmaakvraagstukken uit handen neemt. Onze lijnen zijn kort, onze afspraken helder en ons schoonmaakwerk uitstekend. Zo zorgen wij ervoor dat de schoonmaak van uw bedrijfspand telkens weer tot in de puntjes is verzorgd.

Wilt u een vrijblijvende offerte of meer weten over onze diensten? Neem dan nu contact met ons op: info@dfpschoon.nl of bel 010 – 226 32 31

Related Posts
kantoorschoonmaakgriep ziektekosten ziekteverzuim