Heeft de griep uw medewerkers in hun greep? Zo voorkomt u hoog ziekteverzuim!

Home / Actueel / Heeft de griep uw medewerkers in hun greep? Zo voorkomt u hoog ziekteverzuim!

Een zieke medewerker kost u €400 per dag volgens het TNO. De griep kan dan ook zorgen dat u het jaar direct in de rode cijfers begint met alle ziekteverzuimkosten voor uw medewerkers. Gelukkig kunt u als ondernemer een aantal maatregelen nemen om de griep onder uw medewerkers (deels) te voorkomen.

In deze blog vertellen wij hoe goede schoonmaak bijdraagt aan het reduceren van ziekteverzuim door de griep.

  1. Ziekteverzuim en schoonmaak, óók de verantwoordelijkheid van uw medewerker.

Niemand wordt graag ziek. Laten we dat voorop stellen. Daarom is iedereen wel bereidt om maatregelen te nemen om ziek worden te voorkomen. Soms is het wel nodig om medewerkers daar op te wijzen, omdat in de drukte van de dag men deze maatregelen soms over het hoofd ziet. Een aantal simpele tips om verspreiding van de griep onder uw medewerkers te voorkomen.

Enkele simpele maar doeltreffende maatregelen:

Was regelmatig uw handen. Het zal u verbazen hoeveel mensen niet of nauwelijks hun handen wassen na toiletbezoek, terwijl dit één van de hotspots is van ziektemakers.

Maar er zijn ook andere, minder voor de hand liggende momenten waarop handen wassen bijdraagt aan het verspreiden van het griepvirus, zoals nadat men handen heeft geschud of gebruik heeft gemaakt van een gezamenlijke werk- of lunchplek.

Desinfectiedoekjes en gel.  Iedereen ontvangt graag een cadeautje. U kunt als werkgever het nuttige met het aangename verenigen en uw medewerkers zo aan het begin van het jaar verassen beginnen met een ‘anti-grieppakketje’. Denk aan flesje desinfectiegel en zakdoekjes. Zo kunnen zij regelmatig een handen schoonmaken en hun werkplek desinfecteren. Bijvoorbeeld na het niesen of hoesten. (Onderzoek toont aan dat tijdens een gemiddelde griepgolf 59% van de oppervlakken besmet zijn met het griepvirus.)

Thuiswerken. Heeft u van die enthousiaste medewerkers die nog maar half hersteld van de griep weer aan de slag willen? Dat klinkt mooi, maar daarmee zorgen ze wel dat ze collega’s kunnen besmetten met het griepvirus. Laat net herstelde medewerkers dan ook eerst nog even een paar dagen thuiswerken zodat u zeker weet dat het besmettingsgevaar geweken is. Beter een dagje extra thuis werken dan een paar extra medewerkers ziek.

  1. Goede ventilatie voorkomt dat bacteriën zich nestelen op de werkplekken

In de donkere en koude maanden houden we het liefste alle ramen stijf dicht om tocht te voorkomen. Doet dit niet! Hierdoor worden uw werkplek niet goed geventileerd. Ziekmakende bacteriën en virussen verspreiden zich door de lucht (praten, niezen, hoesten). Wordt er niet goed geventileerd, dan blijven deze hangen in dezelfde ruimte. Zonder dat u er erg in heeft kan die ene zieke collega in de kantoortuin uw hele team besmetten. Zélfs als de drager van het griepvirus de ruimte al heeft verlaten, blijft het virus in de lucht hangen als er niet goed geventileerd wordt.!

Zorg dan ook dat er op zijn minst twee ventilatiepunten zijn per ruimte. Dit kan automatische luchtventilatie, maar natuurlijk ook door een raam open te zetten.

  1. Vergeet niet de onbekende gevarenzones.

We kennen allemaal de ‘populaire’ besmettingsbronnen zoals mobiele telefoons, het sanitair en een toetsenbord (Deze laatste bevat overigens gemiddeld 400 keer méér bacteriën dan een toiletbril. Wist u dat?)

Werken uw medewerkers op flex- of gedeelde werkplekken, dan lopen zij extra risico. Dit zijn plekken waar eenvoudig bacteriën en virussen worden overgedragen.

Kent u ook de volgende besmettingsbronnen?

  • lichtknopjes
  • het koffieautomaat, printer of vaatwasmachine
  • afstandsbedieningen
  • handdoeken

Het is raadzaam om – zeker tijdens de ‘griepmaanden’- , deze plekken extra aandacht te geven tijdens de schoonmaak. Maak desnoods meerdere keren per dag deze plekken schoon. Zo voorkomt u de verspreiding van bacteriën en virussen én een hoog ziekteverzuim. (bron: RIVM)

Wij dragen bij aan lager ziekteverzuim!

Nee, we zijn ons – naast onze schoonmaakdienstverlening – niet gaan richten op ziekteverzuimpreventie, maar merken wel dat onze schoonmaak bijdraagt aan een lager ziekteverzuim van uw medewerkers doordat virussen en bacteriën geen kans krijgen merken dat we onze opdrachtgevers ondersteunen in het terugdringen van het ziekteverzuim door het leveren van uitstekend schoonmaakwerk.

Doordat we ons tijdens uitvoeren van onze dienstverlening constant bewust zijn van ons effect van onze schoonmaak en door te anticiperen op de actuele situatie in een bedrijf (zoals een heersende (buik)griep dragen) we niet alleen bij aan het realiseren van een prettige en hygiënische werkomgeving maar dragen we tevens bij aan een gezonde werkomgeving.

DFP Schoon, de allround schoonmaakpartner van uw onderneming.

Met opgerolde mouwen en passie voor het schoonmaakvak gaan dagelijks bijna 100 medewerkers aan de slag voor onze opdrachtgevers in de hele regio Zuid- en Noord Holland en Utrecht. Onderwijs, horeca, kantoor en VvE-schoonmaak zijn enkele van branches waarin wij onze sporen verdiend hebben. Onze dienstverlening bestaat uit o.a.: interieurreiniging, glasbewassing, ontruimingsschoonmaak, dieptereiniging, vloeronderhoud, opleverschoonmaak en het leveren van reinigingsmiddelen en sanitaire artikelen.

Wilt u meer weten over onze dienstverlening of een vrijblijvende offerte ontvangen bel dan 010 – 226 3231

Related Posts
schoonmaak